عنوان البحث Research title |
ملامح الإبداع الأدبي لدى الشعراء الكتاب: ابن أبي الخصال الغافقي نموذجًا Features of literary creativity among writers poets: Ibn Abi Al-Khesal Al-Ghafiqi as a model. |
إعداد – prepared by | د. محمود علي عبد الحليم مصطفى: دكتوراه اللغة العربية تخصص أدب ونقد، مصر
Prepared by Dr. Mahmoud Ali Abdel Halim Mustafa: PhD in Arabic language literature and criticism |
العدد – Issue |
الجزء الثاني من العدد الثالث – المجلد الأول |
الصفحات – Pages |
|
التحميل Download |
اضغط هنا |
اللغة – Language | العربية |
الكلمات المفتاحية keywords |
الشعراء الكتاب، مزاوجة الإبداع، ابن أبي الخصال، الشعر، النثر، النقدي
book poets, creativity pairing, Ibn Abi al-Khisal, poetry, prose, criticism |
الملخص – Abstract |
يروم الباحث من هذا البحث التعرف على ماهية مصطلح الشعراء الكتاب في المصنفات الأدبية والنقدية القديمة، وذلك لكثرة وروده مقترنًا بالعديد من الأدباء الذين زاوجوا في إبداعهم بين النظم والكتابة باختلاف أنواعها، ولكن هذا المصطلح من المصطلحات التي لم تنل حظًا وفيرًا من البحث والدرس في العصر الحديث، من خلال استجلاء معالمه وما يرمي إليه، ورصد أطر تطوره بداية من نشأة المصطلح وصولًا إلى شيوعه واستقراره. اعتمد الباحث على المنهج الاستقرائي التحليلي لمصطلح الكتاب الشعراء، وكذلك التزم بمحددات المنهج نفسه في التعرض لنتاج ابن أبي الخصال النثري والشعري بغية استجلاء ملامح الإبداع عند من توفرت لديهم آليات المزاوجة بين شقي الإبداع؛ المنظوم والمنثور. توصل الباحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مصطلح الكتاب الشعراء تعارف عليه النقاد منذ القدم، وأضفوه على جملة من الشعراء منذ العصر الجاهلي، ولكن هذا المصطلح كغيره من المصطلحات قد مر بمراحل عدة، وقد تحددت ماهيته ومحدداته منذ نهاية العصر الأموي، وكثر في استعمال المصنفين في بدايات العصر العباسي الأول. From this research, the researcher aims to identify the nature of the term “book poets” in ancient literary and critical works, due to its frequent occurrence in conjunction with many writers who combined their creativity between systems and writing of various kinds, but this term is one of the terms that have not received much research and study in the modern era , by clarifying its features and what it aims at, and monitoring the frameworks of its development starting from the emergence of the term to its prevalence and stability. The researcher relied on the inductive and analytical approach of the term poets’ book, as well as adhered to the limitations of the same method in the exposure to the prose and poetic productions of Ibn Abi Al-Khasal in order to clarify the features of creativity among those who had the mechanisms of pairing between the two parts of creativity; Organized and scattered. The researcher reached a set of results, the most important of which are: that the term poets’ book has been known by critics since ancient times, and they have added it to a group of poets since the pre-Islamic era, but this term, like other terms, has gone through several stages, and its nature and determinants have been determined since the end of the Umayyad era, and it has multiplied in The use of classifiers at the beginning of the first Abbasid era. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|