عنوان البحث
Research title |
التأصيل النظري والتكييف التطبيقي لنفي المجاز في القرآن الكريم في ضوء نظرية أرواح المعاني Theoretical Originating and Practical Adaptation for the Negation of Metaphor in the Glorious Qur’an in the Light of A Theory of Utterances Formulating of Abstract Meanings |
إعداد – prepared by | أ.م.د. يعقوب يوسف خلف: قسم اللغة العربية، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة ذي قار، العراق
Ass. Prof. Dr. Yaqoob yousif khalaf: Department of Arabic Language, College of Education for Human Sciences, University of Dhi Qar, Iraq |
العدد – Issue |
العدد الثالث – المجلد الأول |
الصفحات – Pages |
|
التحميل Download |
اضغط هنا |
اللغة – Language | العربية |
الكلمات المفتاحية
keywords |
الجريمة
|
الملخص – Abstract |
قدّم البحث تصوراً نظرياً عن نظرية وضع اللفظ لروح المعنى، فظهر أنّ من آثار هذه النظرية أنها تنفي المجاز، بل إن أصحابها يصرحون أن تبنيهم لهذه النظرية سوف يبدد القول بالمجاز، ومضمون هذه النظرية أن اللفظ موضوع لما هو أعم من المادي الحسي، بل موضوع للمعنى المجرد العام وما مداليله المستعملة إلا مصاديق لهذا المعنى الكلي، وعليه فالمعنى المجازي (المزعوم) -بحسب قائلي النظرية- هو استعمال حقيقي لأنّه أحد مصاديق المعنى الكلي، وليس المعنى جديداً في قبال المعنى الأصلي كما هو تصور القائلين بالمجاز. استخدم الباحث المنهج التحليلي في عرض الأفكار الواردة ونقدها. توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: إن نظرية أرواح المعاني لا تنسجم وفكرة المجاز، لأن النظرية تتمسك بالأصل وبالدلالة الحقيقية، بينما المجاز يصرف اللفظ عن ظاهره الأصلي The research presented a theoretical conception of the theory of the placement of the word for the spirit of meaning، and it appeared that one of the effects of this theory is that it negates the metaphor. Rather، its proponents declare that their adoption of this theory will dispel the saying of the metaphor، and the content of this theory is that the word is a subject of what is more general than the material sensual، rather it is a subject of meaning. The general abstract and its used indications are only confirmations of this total meaning, and therefore the figurative (alleged) meaning is a real use because it is one of the confirmations of the total meaning، and the meaning is not new in opposition to the original meaning as it is imagined by those who say the metaphor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|