الرئيسيةالابحاثالفواعل الدرامية للصورة الفوتوغرافية في الفضاء الروائي

الفواعل الدرامية للصورة الفوتوغرافية في الفضاء الروائي

عنوان البحث

Research title

الفواعل الدرامية للصورة الفوتوغرافية في الفضاء الروائي – رواية “شتاء العائلة” للكاتب علي بدر أنموذجاً

Dramatic Actors of Photography shot in Fictional Space Winter of family For Ali Bader, as study case

إعداد

م.م أسيل عبد العباس محي: كلية الإعلام، جامعة ذي قار، العراق

Preparation

Aseel Abdul abbas Mohie: faculty of Mass Communication, University of Dhi Qar, Iraq

العدد – Issue

السادس


التحميل Download

اضغط هنا

اللغة – Language

العربية

الكلمات المفتاحية

Keywords

الصورة الأيقونية، الفواعل الدرامية، شتاء العائلة، علي بدر

iconic image, dramatic actors, family winter, Ali Badr

الدولة – Country

العراق

الملخص

يقدم البحث رؤية نقدية بمنظار المقاربة الجمالية لأهم علامات التواصل الأيقوني –الصورة الفوتوغرافية، وبما تقدم من العرض عن مفهوم الصورة والكلمة بوصفهما وسط نسيجي مركب من العلامة الكلمية والصورية المتداخلة؛ لطبيعتهما السيميائية، وتداولها خطاباً يثري السرد ويغني الأحداث بتوجهه الدلالي، وبما تحمله الصورة من كفاءة وقوة بإيقاع النظام التواصلي، وما يكمن فيها من عناصر إفهاميه تمكّن من ادراك البعد المقصدي، وما لها من تأثير على القارئ وتوجيه لما فيه فائدة اجتماعية وإنسانية ونفسية، لذا فقد تمركزت محاور البحث على وصف الرسالة البصرية القائمة على اهم المحاور الكلاسيكة التي ابتدعها جاكبسون: المرسل (مبتدع النص)، المرسل اليه (المتلقي)، الرسالة (الصورة/ الكلمة)، والتركيز على اهم المرتكزات الثلاث (الصورة/ الكلمة) بوصفهما اشتغالا في المقاربة السيميولوجية، ضمن مجال البلاغة الرمزية ومدى تفوقهما في استحضار المعنى وقوفا عند الصورة الفوتوغرافية بالاعتماد على اهم أيقوناتها عبر بنية النص الصغرى والتي تجعلها اكثر استنطاقا بمهارة الفواعل الدرامية للصورة الفوتوغرافية عند تفكيك عناصرها واعادة تركيبها ضمن تكوينها الاوحد من اجل تقديم فعلا حركياً يضفي على الحكائية التوسع في السرد وتفاعلها مع بنية النص الكبرى، لذا يصبح القارئ امام شبكة متداخلة من مظاهر الحكي، فتشكل رؤية وبعداً فنياً يريد الكاتب إيصالها إليه بعدما اصبحت ظاهرة في نصه الروائي، لتختتم دراسة البحث حول اهم النتائج التي توصل إليها الباحث.

Abstract

The research presents a critical view in perspective of the aesthetic approach to the most important signs of iconic communication – the photograph, and the presentation of the concept of the image and the word as a textual medium composed of the overlapping word and image sign; Because of their semiotic nature, and their circulation in a discourse that enriches the narration and enriches events with its semantic orientation, and with the efficiency and strength that the image carries in the rhythm of the communicative system, and what lies in it of the intelligible elements that enable the realization of the intended dimension, and its impact on the reader and guidance for the social, human and psychological benefit. The research axes centered on describing the visual message based on the most important classical axes invented by Jacobson: the sender (the creator of the text), the addressee (the receiver), the message (the image / the word), and the focus on the three most important pillars (the image / the word) as they work in the semiological approach Within the field of symbolic rhetoric and the extent of their superiority in invoking the meaning while standing at the photographic image by relying on its most important icons through the micro-text structure, which makes it more skillfully probing the dramatic actors of the photograph when dismantling its elements and re-installing them within its only composition in order to present a kinetic act that gives the narrative an expansion in the narration And its interaction with the major text structure, so the reader becomes in front of an intertwined network of aspects of storytelling, thus forming a vision and an artistic dimension that the writer wants to convey to him after it has become a stray A cat in his novel text, to conclude the study of the research on the most important results reached by the researcher.

التخصص العام

لغة عربية
كيف يمكنني مساعدتك