الرئيسيةالابحاثأثر الألعاب التخيلية في نمو التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية

أثر الألعاب التخيلية في نمو التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية

عنوان البحث

Research title

أثر الألعاب التخيلية في نمو التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية

The effect of imaginative games on the development of creative thinking in children with a movement disability

إعداد

شيراز زيان: طالبة باحثة بسلك الدكتوراه بكلية علوم التربية بالرباط، جامعة محمد الخامس، المغرب.
الغالية البنوحي: طالبة باحثة بسلك الدكتوراه بكلية الآداب والعلوم، جامعة الحسن الثاني، المغرب.

Preparation

Shiraz Zayan: PhD student at the Faculty of Education Sciences in Rabat, Mohammed V University, Morocco
El Ghalia El Banouhi: PhD student at the Faculty of Arts and Sciences, Hassan II University, Morocco

العدد – Issue

الرابع عشر

الصفحات – Pages

000 - 000

التحميل Download

اضغط هنا

اللغة – Language

العربية

الكلمات المفتاحية

Keywords

برنامج سكامبر، التفكير الإبداعي، الاعاقة الحركية

Scamper, creative thinking, motor disability

الدولة – Country

المغرب

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج "سكامبر" للعب التخيلي على نمو التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية بين السن (9-11)، بالاعتماد على المنهج التجريبي وتم تحديد اختيار عينة تجريبية بطريقة مكونة من (20) طفلا وطفلة وعينة ضابطة مكونة من (20) طفل وطفلة من مدينة مهدية بمساعدة جمعية الأنصار للأشخاص في وضعية الإعاقة، لتحقيق غرض الدراسة ثم تطبيق برنامج سكامبر للألعاب التخيلية بواقع 5 جلسات بالشهر ولقياس فاعلية برنامج سكامبر للألعاب التخيلية تم تطبيق اختبار تورانس للتفكير الابداعي الشكلي الصور( ب( على افراد المجموعة التجريبية والضابطة قبل تطبيق البرنامج بوصفه اختبار قبليا وبعد الانتهاء من تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية تم تطبيق اختبار تورانس للتفكير الابداعي على المجموعتين الضابطة والتجريبية كاختبار بعدي.

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of the Scamper pretend play program on the development of creative thinking of children with a motor disability between the age of 9-11. Based on the experimental approach, a group of 20 children, consisting girls and boys, have been selected from the city of Mahdia with the help of Ansar Association for Persons with Disabilities. To achieve the aim of the study and then apply the Scamper program for pretend play by average of 5 sessions per month and to measure the effectiveness of the Scamper program for pretend play, the Torrance test for creative thinking was applied in the form of images (b) on the members of the experimented and controlled group before the application of the program as a pre-test and after the completion of the application of the program on the experimented group, the Torrance test of creative thinking was applied to the controlled and experimented groups as a post-test.

التخصص العام

كيف يمكنني مساعدتك